12. 4. 2017

3 odstavce & otázky


   Někde, už nevím kde, jsem narazil na postesknutí, že příroda, na rozdíl od lidí, ví. Nepochybuje, nemá zbytečné otázky. Já nepracuju s lidmi, pracuju s dětmi – každý den se snažím odpovídat na otázky, na které už dávno neznám odpověď. Takže i když vím, že nové boty smrdí, těžko už dokážu odpovědět na otázku, proč smrdí zrovna jako uzený sýr.
   A přitom všem mě napadlo, zda je vůbec důležité tu odpověď hledat. Stejně tak jako přemýšlíme nad tím, na co se zeptáme a jak, je pro nás důležité, koho se ptáme. Začal jsem tedy vyprávět příběh o tom, jak jsem si nedávno kupoval boty a v jedné botě jsem narazil dokonce na kousek hermelínu. Dětem ta odpověď stačila.
   Za ta léta práce s dětmi jsem se ještě pořád nenaučil rozpoznat, která otázka je zbytečná a na kterou mám hledat odpověď. Ale občas se přistihnu, že i já pokládám divné otázky. Ptám se a někdy mi nestačí jen slyšet správnou odpověď, ale potřebuju ji slyšet i od správného člověka.