4. 3. 2017

Výška & váha


   Jsem v práci. Je pozdě večer, takže je vzhůru jen jeden autista, dnes už dospělý muž. Mezi jeho záliby patří výška a váha každého, koho zná nebo teprve pozná. O svojí výšce a váze si vede deník. Jsou tam údaje od narození až do současnosti. Sedíme spolu u televize.

     „Martine, kolik teď vážíš?“
   Popravdě mu odpovím.
   „To máš trochu nadváhu.“
   „Ne, jen mám malou výšku,“ pokusím se o laciný vtip.
   „No, to je taky možný,“ zapochybuje a mně hned dojde, jak to mají autisté s humorem.
    Po chvíli se mě zeptá, jestli se mi stává, že když někomu na facebooku napíšu zprávu, tak neodepíše. Snažím se mu vysvětlit, že na sociálních sítích to tak chodí. „Lidé se na internetu chovají jinak,“ dodám.
   „No a tobě jsem taky jednou psal…“
   Je pozdě, jsem unavenej,“ zachraňuju situaci. „Půjdu domů.“
   Usínám už cestou v tramvaji. Pomocí chardonnay se pokusím únavu ještě chvilku oddálit, i když je mi jasné, že o to víc se připomene ráno. Díky dětem mám oblečení od jídla. Hodím ho mezi ostatní špinavé prádlo a napadne mě, že kvůli své práci peru oblečení stejně často asi jako vrcholový sportovec.
   Napouštím si vanu. Prohlížím si své čerstvě poškrábané ruce. Emoce by nám měly v životě pomáhat a většinou se jim to i daří. Někdy jim ale musíte trochu pomoct, a tak se svým dětem snažím pravidelně zapilovávat nehty, protože když jsou moc šťastné, mohly by sebe nebo někoho jiného poškrábat. Dnes měly šťastný den, raději si tedy nedávám moc horkou vodu.
   Lehám si do vany, víno beru s sebou. Přemýšlím o tom rozhovoru u televize. Matně si na tu jeho zprávu pamatuju. Psal mi pozdě večer, byla to nějaká blbost a já byl unavený. Výsledek té konverzace by stejně skončil u mé nadváhy. A on musí být zrovna autista, takže si tyhle křivdy pamatuje.
   Má práce občas bolí. Tak nějak vás pořád okopává. Je docela blbý, že si na to okopávání časem zvyknete. Protože se vám může stát, že začnete promíjet i kopance, které byste neměli. Všechny rány bolí stejně, jen s pochopením se jinak hojí. A tak vylezu z vany, stoupnu si ke dveřím a udělám si rysku, kterou pak změřím. Postavím se na váhu, zděsím se a všechny údaje si poznamenám.
   Druhý den podávám autistovi papírek s údaji. V duchu jsem trochu rozmrzelý, protože ta ryska s mojí výškou nejde ze dveří dolů. „To je trochu horší údaj, než si původně říkal…,“ projeví autistickou vděčnost a odejde.
   Má práce občas bolí, ale z téhle bolesti strach nemám. Patří k tomu. Jen se bojím okamžiku, kdy už neucítím vůbec nic. V tu chvíli bych měl rád dostatek síly na to, abych dokázal z práce odejít.