11. 3. 2017

Hokejky & plyšák


   Převlékáme se v šatně tělocvičny, kam s dětmi chodíme jednou týdně. Tělocvičnu si celkem oblíbily, protože záhy zjistily, že jde o jediné místo, kde dostanou do ruky zbraně jako jsou například hokejky. 

     Při převlékání jsem si všiml, že některé děti jsou počmárané fixem. Sportovní hvězdy mají často různá tetování, takže to přisuzuju právě tomu, a trochu i špatné hygieně.
   V šatně visí plakáty fotbalových celebrit. Děti se na ně obdivně dívají, klidně by se mohly cítit stejně. Protože když se mě někdo zeptá, jaký je život s autisty, vím, co mám odpovědět. Že je to strašně zajímavý, že je to úplně jiný svět, a že někdy mají neuvěřitelné schopnosti a celý to protkám empatií. A pak se přistihnu, jak jen řeknu: „Někdy jsou smutní.“ V tu chvíli jsou všechny jejich nadpřirozené schopnosti pryč.
   Zavážu dětem tkaničky a vyrazíme do tělocvičny. Děti se nejprve porozhlédnou po tělocvičně a pak začnou přemýšlet, co by se tak dalo zničit. Vyhrožuju jim, že kdo něco zničí, nedostane večeři. „A co je vlastně k večeři,“ ozve se z davu. Začnu okamžitě přemýšlet, jaké jídlo mají nejraději, protože mi došlo, že tu jsou i tací, kteří jsou ochotní obětovat večeři za můj naštvaný výraz.
   Rozdávám míče, hokejky a žíněnky. Jeden autista, malý kluk, dostane plyšovou hračku, je to ta veverka z „Doby ledové“. Potřebuje jen chodit a nebýt sám, a já to respektuju. Ta hračka má k němu blíž než já. Nenutím ho cvičit. Jen se občas ve mně objeví smutek, že ten plyšák má k němu blíž. V takových chvílích musím zapojit hlavu a být vděčný, že má aspoň tu hračku. Ale vždycky to tak nějak divně zabolí.
   Snažím se soustředit na ostatní děti. Je zvláštní, jak je určité chování vázané na prostředí. V tělocvičně jsou schopni spolu vyjít i ti, které se jinak nesnášejí. A tak z dálky pozoruju děti, které si spolu hrají a už asi za hodinu se budou opět nenávidět. Ale tohle funguje i mimo autistický svět.
   Nedá mi to a jdu si pro žíněnku. Hodím ji do rohu, sednu si a naznačím dítěti s plyšákem, jestli si nechce sednou vedle mě. Během okamžiku si na mě lehne a přikryje se mojí rukou. Plyšáka drží pořád v náručí. V duchu si řeknu: plyšák vs. já 1:1.
   A já jsem zase zažil něco jen čistou náhodou, a přitom bych to chtěl umět naplánovat. Vždycky mě přepadnou obavy, že už něco takového nezažiju. Protože tohle jsou ty okamžiky, pro které to dělám. Někdy bych si strašně přál plánovat autismus. Ale on by mě pak asi přestal bavit.
   A pak se rozhlédnu po tělocvičně a hledám ty nadpřirozené schopnosti. Nevidím žádné matematické schopnosti, fotografickou paměť, ale všiml jsem si, jak si spolu hrají děti, které se jinak nenávidí. A mně to vlastně stačí.