16. 6. 2017

Bolest & deka


   Lidé se mě často ptají, jak se mi pracuje, když jsem smutnej. „Musíš být přeci někdy smutnej, ne?“ zeptají se mě tónem, jako by mi to přikazovali. No nemusím, ale občas jsem. Že jsem smutný dost často poznám podle dětí, chovají se ke mně jinak. Většinou jsou potichu a přemýšlejí, co mají dělat. Vlastně mě napodobují.


   „Co budeme dělat?“ zkouším přijít na nějaký nápad.
   „Nic,“ odpoví.
   „Tak to by mohlo klapnout.“
   Nakonec se pokusím překonat a začneme se učit třídit odpad. Je zbytečné jim vysvětlovat něco o záchraně planety, stačí si jen zapamatovat, že papír je modrý a plasty žluté. Děti chápavě přikyvují. Poté začnou automaticky třídit odpad podle toho, co jim chutná a nechutná. Ve finále máme rozdělené odpadky na slupky od zeleniny, obaly od sladkostí a smíšený odpad.
   Z kuchyně se začne linout vůně.
   „Kdo prostře?“ zeptá se mě jedno z dětí.
   „Chtěl bys prostřít?“
   „Prostě ano,“ odpoví s nadšením.
   Vím, že to neudělá správně. Vím to, protože jsem to s ním už zažil stokrát. Jenže mým úkolem není mít tu práci hotovou co nejdříve. Ten spočívá ve společných činnostech s dětmi, ke kterým se díky svému postižení běžně nedostanou, a někdy to může být i hloupé prostírání.
   Po chvilce kontroluju, jak je prostřeno. Někde chybí nůž, jinde vidlička, na pár místech dokonce židle. Prostírání zadám někomu, kdo je více autistický a dá si s prostírám větší práci.
   K obědu máme špagety s červenou omáčkou. Děti je milují.
   „Můžu si přidat?“ ptají se.
   „Nejdřív dojez to, co máš na tričku,“ odpovím.
   Po obědě vyskládáme špinavé nádobí do myčky. Když je myčka plná, společně vybíráme program „běžce“, což je zrychlený režim. Nádobí nebude moc dobře umyté, ale děti mají rády ten obrázek běžce. Poté se rozběhnou do pokojů, některé doprovázím. 
   Když jsem byl malý, důvod jsem asi znal. Během dospívání jsem ho ale zapomněl. Až teď znovu objevuju kouzlo uspávání. Děti na mě čekají pod peřinou, jiné si přejí přikrýt. Každé ale chce nějaký dotek. Pracuju s autisty a má práce často spočívá v činnostech, které mým dětem dělají dobře, i když přesně nevím čím. Často mi to taky musí stačit.
   A tak se vlastně učím, že můžu být klidně i smutnej. Ale nikdy nemusím být sám. A učí mě to autisti, kteří už ze své definice o tom něco vědí.