24. 9. 2016

Tramvaj & tancování

   Jedeme spolu tramvají. Sedíme s Ditou ve druhé soupravě, protože kdyby se náhodou měnili řidiči a ona si to všimla, musíme vystoupit a počkat na další tramvaj. Ale nesmí to být ta stará, co při zavírání dveří tak strašně píská, protože i když si drží uši, je to pro ni utrpení. Některé zvuky nebo vůně jsou pro autistické děti těžko snesitelné.

   Kromě toho že má autismus, trpí i druhou diagnózou – pubertou. Tahle kombinace způsobuje, že se Dita ptá na věci, které s pubertou souvisí, a díky autismu se na ně ptá v okamžiku, kdy ji napadne.
   „Martine, já zítra nejdu do bazénu.“
   „Ne.“
   „Protože mám menstruaci.“ (Autistické děti se rády vyjadřují přesně!)
   „Ano.“ (Dospělí se v tomto případě rádi vyjadřují stručně)
   Vedu ji do Domu dětí a mládeže, kam chodí už rok na kroužek tancování. Zkraje se objevovaly hlasy, jestli má Dita na to chodit někam mezi zdravé děti. Jestli ji kolektiv přijme, jestli nebude zklamaná. Tehdy jsem ale neměl jinou možnost, než se jí prostě zeptat a věřit tomu, co mi říká. (Ano, chci tancovat. Ne, nebudu zklamaná)
   Přál jsem si, aby chodila někam mezi zdravé děti. Právě až mezi zdravými dětmi se ukáže, co vše je autismus a co pouhá nevychovanost. Děti jinakost odpouští, nevychovanost ne. Je potřeba, aby tu zkušenost měla už teď, protože v dospělém světě to funguje přesně opačně.  
   Vyzvedávám ji z kroužku. Ptá se mě na odměnu. Čokoládovou tyčinkou podpořím její hyperaktivitu.
   „Jak ti to šlo?“ zeptám se.
   „Ano, šlo mi to,“ odpoví.
   Cestou zpět se Dita chová jako puberťačka a ne jako autista, a já přemýšlím, co je vlastně horší. Ale jsem za to rád. Chci, aby si ten pocit, který si s sebou odnáší, v sobě uchovala. Vím, že v ní zůstane jen chvíli, ale říkám si, že čím více podobných zážitků bude mít, tím déle jí ten pocit vydrží. 
   I já si chci tenhle okamžik uchovat a přeju si, aby se mě někdo zeptal, jak mi to šlo, a já mohl upřímně odpovědět: „Ano, šlo mi to.“   
   Všechny mé děti mají nějakou diagnózu, která je v něčem limituje. Když se budete snažit měnit jejich diagnózu, nakonec si vysloužíte svoji vlastní. Pokud se ale pokusíte posunout jejich limity, začínáte se skutečně starat.