Někdy se ráno probudíte a uvědomíte si, že
byste sami potřebovali asistenta. Ne někoho, kdo by věci dělal za vás - ale s vámi.
Přes zeď zaslechnu, jak sousedovi začne zvonit budík. Začne vstávat se mnou.
V duchu řeknu Bohu, že jsem si svého asistenta představoval sice jinak,
ale že chápu. Posadím se na posteli.
Když se rozhlédnu po svém bytě, většina mého nábytku mi napovídá, v jaké jsem zrovna místnosti, a co bych tam měl asi tak dělat. Jako každé ráno mi kávovar oznamuje, že jsem se už dostal do kuchyně a že je třeba do něj dolít vodu. Má práce s autisty mě naučila, že nikoli nábytek ale oni vám poví, co a kde se bude dělat.
Když se rozhlédnu po svém bytě, většina mého nábytku mi napovídá, v jaké jsem zrovna místnosti, a co bych tam měl asi tak dělat. Jako každé ráno mi kávovar oznamuje, že jsem se už dostal do kuchyně a že je třeba do něj dolít vodu. Má práce s autisty mě naučila, že nikoli nábytek ale oni vám poví, co a kde se bude dělat.
Čistím si zuby a v duchu si přehrávám stejné
fráze, jaké budu za chvíli opakovat svým dětem. Málem jsem si vynadal, že jsem
nepoužil ústní vodu. Cestou do práce v tramvaji usínám. V práci mě
teď čeká jen pár dětí, většina přijede až dnes. Po víkendu se jim vždycky
vstává hůř.
„Dobré ráno,“ přicházím k nim do pokoje
a snažím se je pomalu budit.
„Jo,“ odpoví jedno z nich. Oči má stále
zavřené.
Připravím jim oblečení a dám jim dostatek
času, aby se probraly. Některé děti začnou utíkat na záchod, jiné si věří víc a
jdou pomalým krokem.
U
snídaně se jich jako každé pondělí ptám, jaký měly víkend. Už je jaro, takže
někteří rodiče začali zase jezdit na chatu. Většinou to poznám podle toho, že
jsou děti o něco víc špinavé. „Jak bylo na chatě?“ zajímám se, i když vím, jaké
odpovědi se mi dostane, protože špinavé děti často znamenají spokojené děti.
Po
snídani přichází čištění zubů. Hned zkraje připravím pro děti ústní vodu. Čištění
probíhá zcela standardně – děti jedí pastu, koušou kartáček a plivou pastu na
zrcadlo. Přemýšlím, jak jim tu činnost zpříjemnit. Vychází mi z toho
akorát představa, kdy dětem dávám pastu místo na kartáček na sušenky. Nápad
zavrhnu.
Loučím se s dětmi, vyrážejí do školy. „Neboj, budu hodnej, věř mi,“
slíbí mi jedno z dětí. Pod slovem hodnej se skrývá skutečnost, že třídní
učitel nebude mít poškrábané ruce a poplivaný obličej.
„To
bych byl moc rád.“
„A v pátek pojedu domů?“
„Ano, v pátek pojedeš domů, ať už budeš hodnej nebo ne,“ snažím se
ho uklidnit.
Všechny
děti se těší, až pojedou opět domů. Vždycky budou raději doma, než se mnou. A
tak by to mělo být. Já bych se měl akorát snažit o to, když už tu musí být, aby
byly rády, že tu jsou zrovna se mnou.