23. 11. 2018

Jágr & autismus

   Dostanu ránu do hlavy, která mě probudí z letargie a vrátí zpět do reality. Jsme s dětmi v tělocvičně. Děti mají tuhle aktivitu poměrně rády, protože jde o jediný čas, kdy mi můžou legálně ubližovat. Ve společnosti se tato aktivita běžně nazývá sport.
   „Au, dávej trochu pozor,“ ohradím se vůči zákeřné ráně. „Míčem do hlavy to celkem bolí.“
   „Tebe taky?“ podivuje se.
   Důvodů, proč sem chodíme, je hned několik – děti zde mohou běhat a křičet, co jim hrdlo a autismus dovolí. Baví je i házení míčem do oken, která jsou zamřížovaná. Kromě odreagování se sem ale chodíme učit i kolektivním činnostem, které jsou díky jejich diagnóze náročné. Učíme se spolupracovat, pomáhat si, vyhrávat i prohrávat.
   A právě něčí prohra někdy vede k agresi, protože všichni jsme si do tělocvičny přišli pro pocit vítězství. Beru si jedno z dětí stranou, jeho prohra vedla k poškrábání vítěze. Snažím se mu vysvětlit, co se stalo a zároveň vnímat jeho pocity. Vyrovnat se s prohrou je náročné i bez autismu.
   Všimnu si čísla 68, které má na tričku:
   „Dres s tímhle číslem nosí Jaromír Jágr,“ povím chlapci s hrdostí, jako bych to Nagano vyhrál sám.
   „Tak to je super.“
   „Znáš ho?“
   „Ne.“
   Následuje omluva, přijmutí omluvy a hledání další hlavy, do které by se mohly trefit míčem. I zákeřnost může vést ke spolupráci. Autisti necítí zášť nebo křivdu. Alespoň ne ty moji. Okamžitě přijmou omluvu. V některých oblastech projevují větší lidskost než já.
   Rád bych se tohle taky jednou naučil. A dokud se máte co naučit, není důvod měnit zaměstnání. Tolik asi k otázce, jak dlouho se dá dělat má práce, respektive jak dlouho by se dělat měla.
   Na konci tělocviku si vyndáme ještě žíněnky, aby množství adrenalinu dostaly opět na přijatelnou míru. Většinou si vyberou nějakého asistenta a zalehnou ho. Když už jsem od dětí dostatečně poslintanej, zavelím k odchodu.
   „Tak jdeme, čeká nás večeře!“
   „Co máme?“ 
   „Pomazánku,“ odpovím.
   „Tak to nemusíme spěchat.“
   Cestou z tělocvičny potkáváme malé děti, které nás střídají. Někteří rodiče, které je doprovázejí, jsou překvapení, že střídají zrovna nás. Zvláštní, děti překvapené nejsou. Odlišnost je začne udivovat až časem. Ale třeba taky ne.